Gun och Ulf Fransson med sina två söner 4 och 7 år, kom till Guinea-Bissau 1984 för att Ulf skulle arbeta två år på jordbruksdepartementet. Scoutkåren i Bodafors började skicka kläder, sjukvårdsutrustning m.m. redan efter ett år. Hjälpen från Bodafors fortsätter än idag och framför allt med stöd till scouterna i huvudstaden, Bissau. Parkskolan i Bodafors hade ett skolutbyte via UNESCO med Morés skolan mellan åren 1985 – 1997. Rektorn och en elev från Guinea-Bissau kom till Bodafors på besök 1989. Fyra elever och fyra vuxna från Brodafors besökte skolan 1993 och var med om biblioteksinvigningen som eleverna i Bodafors hade hjälpt till med. År 2001 reste tio scoutledare från Bodafors till Guinea-Bissau för att bl.a. se vad som hänt med allt som skänkts och även för att hjälpa till på två missionsstationer. Fyra deltagare kom då för första gången till byn i Cacine, långt ner i södern ute i djungeln. Valberto, från Brasilien, hade startat Escola Betel några år tidigare. Han tog emot med stor glädje och kontakten inleddes där. Sedan dess har ett stödjande arbete pågått för Cacine-projektet. Gun och Ulf har under senaste tiden rest två gånger årligen för att arbeta med undervisning i engelska, biblioteksarbete och planering av radiostationen och har tänkt fortsätta så länge ”armar, ben och huvud” hänger med. Sedan 2012 har ett tiotal personer följt med för att jobba kortare eller längre tid som volontärer med skiftande uppdrag. Detta har blivit mycket uppskattat både på skolan och bland byborna. Många enskilda och föreningar har följt verksamheten under årens lopp och bidragit med gåvor till skolan, biblioteket och inte minst till förverkligandet av radiostationen.
2014 bildades Cacine-föreningen av dem som rest med som volontärer, för att kunna fördjupa insatsen från Sverige och intressera fler personer. I dagsläget har Cacineföreningen ett 45-tal medlemmar. Föreningen stöder AAEGB som är den lokala föreningen i Cacine och arbetar med skolan, biblioteket, hälso- och sjukvård, IT-skolan och radiostationen. Mottot är ”Utveckling genom utbildning”.